press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom


Skywatcher Heq6/5 (pro)

 

 

Deze monteringen zijn behept met een aantal problemen die echter relatief eenvoudig zijn op te lossen.

 

Het eerste is de constructie van de twee hoogte instelschroeven.

 

Die schroeven draaien in een gietaluminium huis. Dat is niet erg als het eenmalig is. Maar als er veel mee gereisd wordt dan zal deze schroefdraad verslijten met als gevolg dat de schroeven zwaar gaan lopen en compleet vast komen te zitten.

 

Dat wordt nog verergerd doordat de schroeven intern tegen een schuinstaand vlak duwen. Dat zorgt er voor dat de schroef ernstig zijdelings wil uitbuigen.

 

En dat gecombineerd met de schroefdraad in het gietaluminium geeft altijd problemen. Soms zo erg dat de schroef gewoon niet meer is los te krijgen.

 

De oplossing is om de schroefdraad te vervangen door een bronzen bus die de plaats inneemt van het aluminium schroefgat.

 

 

 

Ook zijn er haast altijd problemen met speling op de assen.

 

Dat heeft twee oorzaken die of allebei of afzonderlijk optreden.

 

De aandrijving is een klassieke worm-wormwiel combinatie.

 

Het eerste is dat de lagering van de wormas speling heeft en het tweede is dat de afstelling worm-wormwiel niet goed is.

 

In het eerste geval moet de wormlagering nagespannen worden. In het tweede geval moet de afstand tussen worm en wormwiel worden afgesteld.

 

Om een hoge stijfheid te krijgen wil je als engineer de wormas lagering het liefst voorspannen evenals de onderlinge afstelling.

 

Omdat de motoren van deze monteringen nogal aan de krappe kant bemeten zijn is dat niet mogelijk. Bij het afstellen is het dan ook meer een kwestie van trial and error om de optimale afstelling te vinden.

 

 

 

Hier een impressie van boven omschreven werkzaamheden.